Östra Europa Rumänien Serbien Tjeckien Polen Ungern Slovakien Ukraina
Albanien Makedonien Kroatien Montenegro Turkiet Grekland Bosnien Bulgarien
Andra länder Dutch Kontakt

Resan i Rumänien 2010

Detta år körde vi in i Rumänien vid Borş och sov, som vi ofta gör första natten på camping Eldorado.

Det regnade så vi satt inne på restaurangen och jag åt årets första ”cascaval pane”.

Till barnens glädje fanns det även detta år kattungar på området. Det var flera år sedan mina flickor listade ut vart kattungarna finns och dit är den första platsen de går till.

Alla utan jag var förtjusta över att ha katter i bilen…

Morgonen därpå blev vi glatt överraskade när vi såg att motorvägen var klar och att vi inte behövde köra in i Cluj. Nu missade vi den vackra utsikten över staden och de branta backarna, men vi har sett det förr så det gjorde inget. Den sträckan av motorvägen som var klar var bred och fin. Ovanligt lite bilar var det däremot. Vägen slutar ungefär i Turda och där kommer vi ut på väg E60 igen och vi åker på den tills vi kommer till Vânǎtori som ligger

ca 12 km från Sighişoara där vi kör västerut till Odorheiu Secuiesc, Miercurea Ciuc och Dărmǎneşti. Vägen är blandat bra och mindre bra. Några mil är den ganska skumpig.

I  Dărmǎneşti stannar vi över natten på camping Camperland. En liten trevlig camping där det även finns en verkstad och försäljning av husvagnar och husbilar. De hade även en ovanmark pool som säkert fungerar bra att bada i på sommaren. Nu var poolen stängd och vattnet grönt.

De hade ingen mat att erbjuda på campingen men rekommenderade en restaurang inte långt därifrån. Det är i dessa lägen det är bra med ficklampa!

Dels för att man ska se vart man går för det är mörkt på kvällen men än viktigare att bilarna som med hög hastighet ska se oss. Reflexer är ett stort plus.

Vidare är lampan bra för att ha koll på alla lösa hundar som skäller runt oss i mörkret. Men hundarna vill oss inget ont, de har stor respekt för människor och inga planer på att komma fram och hälsa.

Det är en mycket trevlig rumänsk restaurang med god mat. Vi betalar lika mycket för att äta fyra personer som campingen kostar för en natt. 80 lei.

Nästa morgon startar vi tidigt och kör mot Onesti och vidare mot Adjud. Här är det ny asfalt och mycket bra väg jämfört med hur den var sist vi åkte på den. Innan vi svänger av mot Focsani på den större vägen E85 hinner vi med ett besök på en marknad. Här säljs det mesta som kläder, möbler och lättare husgeråd. Dottern köper en Twilight väska och är lycklig hela resan hem.

Under flera mil kan vi skymta klostret som vi ska till på bergssluttningen. Men ingen annan väg är farbar än den vi åker på. Så det blir en flera mils omväg då vi måste hela vägen ner till Focsani för att kunna komma ut på den väg som tar oss till klostret. Antar att det bara är en tidsfråga tills någon av de vägar som hästarna tar blir farbar även för oss med bil.

Vi hade klostret som utgångspunkt och därifrån tog vi oss till bröllopet som var målet för denna resa.

Det var första gången vi var med på ett ortodoxt bröllop. Först var det vigseln i rådhuset, sedan blev det lunch och några timmars ledighet så brudparet kunde göra sig i ordning för kyrkbröllopet.

Det var ett vackert bröllop. Man står upp under ceremonin som är över en timma lång, det är trevligt att följa alla olika turer och höra den vackra sången. Brudparet hade bjudit in många vänner från olika länder och gjort en översättning över hela ceremonin på engelska som delades ut till oss utländska gäster. Efter detta var det dags för bröllopsmiddagen. Men då åkte vi tillbaka till vår husbil för så hade vi bestämt innan.

Morgonen efter bröllopet åker vi mot vidare på en väg som vi väntat flera år på att kunna åka. Med den sparar vi både tid och mil. Det är en gammal väg som nästan är färdig renoverad, 2D, och som går förbi byn Gageşti och slutar i Târgu Secuiesc. Det är en vacker ny asfalterad väg. Men den är inte helt klart och det förekommer en hel del arbeten på vägen. Vi hade tur som åkte på en söndag för då var det ingen som arbetade. Innan Târgu Secuiesc är vägen inte asfalterad utan består mest av grus, jord, lera och en hel del gropar. Om det regnar kan jag tro att det kan bli lite halt här. Men till nästa sommar är nog hela sträckan asfalterad.

Nästa övernattning blir i byn Carta och dess camping. Det är dimmigt och duggar. Jag vet att bergen är i bakgrunden men kan inte se dom. Campingen ägs av en Rumänsk konstnär som är gift med en holländsk kvinna. Man förstår att det är en konstnär som äger campingen på målningar och annan dekoration som finns överallt. Det känns som en hemtrevlig campingplats. Här skulle jag gärna stannat längre för att utforska byn som har så mycket mer att visa än den lilla del som vi hinner se.

När det börjar skymma står jag och min yngsta dotter och tittar ut över campingens staket, ut på den tomma gatan. Vi hör en bjällra och skämtar om att nu kommer tomten. Mer realistiskt tänker jag att det kommer en häst med vagn. Men det kommer säkert 40 kossor och 10 hästar och några tjurar som passerar precis framför våra huvuden. Om vi sträcker fram handen kan vi klappa. Längst bak kommer två pojkar på hästar som vant för alla djur rätt genom byn. För mig och min dotter som är stadsbor är det en fantastisk upplevelse.

I byn är alla artiga och hälsar på oss när vi tar en promenad till en liten affär för att köpa grönsaker. Det finns mer att köpa i affären än vad man kan tro när man

ser den på utsidan. Kvinnan som arbetar är mycket hjälpsam.

När vi står där och funderar på vad vi ska ha kommer en kvinna in i affären för att köpa bindor. Expediten tar fram ett paket Libresse och frågar kunden hur många hon ska ha. Hon tänker lite och bestämmer sig för2 st. Inte 2 paket utan 2 bindor. Det är så livet är för många i Rumänien fortfarande, pengarna räcker inte till allt.

Hittade denna hemsida på nätet som är på engelska och holländska. Fantastiska bilder och ibland lite skrämmande text.

Då inte tiden finns för att vara kvar åker vi på morgonen vidare mot Aurel Vlacu. Detta till mina barns glädje då de har en pool. Det är ingen sommarvärme och jag har ingen tanke på att bada men barnen badar länge och ofta.

Nästa morgon tar väg E 68 oss ut ur Rumänien genom Nădlac.