Östra Europa Rumänien Serbien Tjeckien Polen Ungern Slovakien Ukraina
Albanien Makedonien Kroatien Montenegro Turkiet Grekland Bosnien Bulgarien
Andra länder Dutch Kontakt

Bulgarien 2009

Vi beslöt att utforska Bulgarien lite mer, oplanerat men det är så vi tycker om att resa. Rumänien och Bulgarien hade gemensam kontroll och vi fick visa pass och bilens registreringsbevis, däremot var de inte intresserade av det gröna kortet.

Det fanns en grind som öppnades efter att man betalt vägavgiften, 5€ för en vecka under 3,5 ton.

Vad som gäller vid de olika gränsstationerna verkar vara olika från år till år, kanske även från dag till dag.

Vi vart lite nyfikna på att besöka camping Kosmos, som vi besökte första gången 2008.

Nu hade vi en större bil och några snäckor till kunde man ju alltid plocka.

Det var trevligt att se att visst reparationsarbete hade utförts på huvudbyggnaden och att arbetarna var i full gång med att bygga tak över en del av terrassen.  Men det var tråkigt att se att själva campingen var i samma dåliga skick som förra året. Enligt min man var toaletterna i lika dåligt skick men det stank inte lika illa i år. Jag beslöt mig för att inte undersöka saken närmare.

Havsutsikt.Stranden är lång...Utsikt åt andra hållet.

Vi fortsätter söderut.

Vi noterar att det finns en fågelskådarplats vid Durankulaksjön och ser en campingskylt i Topola.

Kuststräckan i Bulgarien skiljer sig mycket från den i Rumänska.

Man får känslan av att vara längre söderut, det är kuperat och vackert. Om man tittar åt höger när man åker backen ner åt Albena, ungefär i höjd med Obrochishte, är det en överraskande utsikt mellan träden. Man tror inte att man är så högt upp! Vägen är kurvig men bra med lutningar på 7-8%.

I staden Varna följer vi huvudleden och ser ett område som ser ut som en kåkstad. Man får upplevelsen av att bostäderna klänger sig fast i en sluttning. Längst ner i ser det ut som en stor soptipp. Något sådant kan jag inte minnas att jag sett i Rumänien.

När vi tankar på en tapp i Goritsa får vi förslaget att övernatta i Obzor.

Obzor verkade vara en mysig turiststad där ska det finnas två campingplatser. Luna ligger norr om staden och den skylten såg vi men vi ville till Prostor, men den campingen såg vi aldrig och istället för att vända fortsatte vi åka.

Vi siktade på Sunny Beach och Nessbar.

Kan inte förklara hur vi tänkte för dessa två platser står för mycket av det vi inte tycker om och som är en av anledningarna till att vi har husbil.

Vi letade länge men där fanns ingen camping och inte ens möjlighet för oss att parkera bilen.

Till slut gav vi upp och till vår glädje fann vi en camping strax söder om Nessbar som vi tog in på. Barnen var överlyckliga, vi parkerade bilen tog på oss badkläder och plockade fram de redan uppblåsta flytetygen. På stranden möttes vi av en skylt med badförbud på. Stranden nedanför campingen såg ut som en soptipp. Barnen var besvikna men hur badsugna de än var kunde inte de heller tänka sig att gå ner i det gröna vattnet. Dagen efter såg vi att stranden var lång åt det andra hållet och att det säkert hade gått bra att bada där, lite längre bort. Men då var stunden redan över och vi åkte vidare.

Det kommer att bli svårt att få med barnen till Bulgarien igen.

Campingplatsen söder om Nessbar.Vi tittade in i en och det såg mycket bättre ut inne.Stranden åt detta håll såg ut som en soptipp.Toaletterna var rena och fina.

Då våra döttrar inte var lika sugna på en tur till Turkiet som vi var, även om vi bara var 6 mil från gränsen, enades vi om att svänga i höjd med Burgas och åka till Sofia för att sedan fortsätta vidare norrut.

Vi hade otur och hamnade på en vägsträcka med vägarbeten som var flera mil lång och tog en otrolig tid mest för att vägbanan var i så fruktansvärt dåligt skick. Men till slut hamnade vi på motorvägen mot Sofia vilken även den var delvis lagad men det gick att köra i 110 utan problem. Vi såg ganska många poliser i Bulgarien men ingen brydde sig om oss.

Sofia.

Vi övernattade på en bevakad parkering som låg på Bulevard Todor Alexandrov.  Den hittade vi genom att köra, vad vi upplevde som, rakt fram in mot centrum. Parkeringen låg bara några hundra meter från Katolska katedralen på samma sida. Härifrån är det gångavstånd till mycket. Vi betalade 240 kronor för en natt. Ca 2 leva per timme. Det var det värt.

St Nikolai.St Georges Rotunda.

Ryskortodoxa kyrkan St. Nikolai byggdes 1914 av en rysk arkitekt, en liten sagokyrka i rysk ortodox stil med gröna spiror och guldfärgade kupoler. Öppet 8-18.30, söndagar 8-17.30.

St. Georges Rotunda är troligtvis är den äldsta bevarade Romerska byggnaden i Sofia, daterad till 300-talet.

Mellan Sofia och gränsen till Serbien möter vi många utländska bilar som troligtvis är på väg till Turkiet. Från den Serbiska sidan in i Bulgarien är köerna flera och långa. Där finns minst fyra filer med flera kilometerlånga köer. Plötsligt började alla bilar tuta, det startade längst bak i kön och spred sig framåt. Antar att det var i ren desperation över att det gick så långsamt. Det var helt klart värre än i Ukraina.

Att åka mot Turkiet denna väg i början av sommaren och tillbaka i slutet är inget jag rekommenderar. Om man inte har gott om tid…